El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró va inaugurar el passat 31 de maig, en el marc de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí de Mataró, la segona mostra de la trilogia dedicada a l’art contemporani català de la dècada dels 70, un nou esdeveniment cultural de referència per a la capital del Maresme.
Aquesta nova mostra consta de 49 obres de set artistes nascuts als anys quaranta, en plena postguerra espanyola, que es rebel·len davant l’abstracció que havia dominat la pintura en els anys anteriors i aposten per recuperar un art més figuratiu, influenciats per corrents del moment com el pop-art.
Segons va destacar el mateix Lluís Bassat, l’exposició que es podrà visitar fins al maig del 2013, serà “la que més agradarà de totes les que hem fet fins ara” perquè són pintures que “representen una època per a tota una generació”. El conegut publicista també apunta que “és la primera exposició on l’art no és exclusivament abstracte. Són obres figuratives d’un grup d’artistes que es van rebel·lar contra el món abstracte i que van pensar que es podia fer pintura moderna sense ser abstracte. La gent les entendrà més fácilment”.
Els assisents a aquesta exposició poden veure la suggerent obra dels pintors catalans Francesc Artigau, Gerard Sala, Xavier Serra de Rivera, Miquel Vilà i també dels valencians Rafael Armengol, Manuel Boix i Artur Heras. Aquesta generació d’artistes es van conèixer a la Galeria Adrià on, curiosament, Lluís Bassat va fer les seves primeres passes com a col·leccionista. Nascuts a la postguerra, aquests pintors van recuperar la figuració i es van veure influenciats per corrents com el pop-art, a diferència dels artistes de la mostra anterior, nascuts abans de la guerra, i que eren més partícips de l’informalisme abstracte.
La mostra és només un tast de les obres que hi ha de cada artista de la Col·lecció Bassat: els jocs d’equívocs de Serra de Rovira, la denúncia del desastre ecològic d’Artigau, la definició de la ingravidesa de Sala, la tercera dimensió de Boix, el blanc i negre d’Heras, la sèrie dels porcs d’Armengol o el surrealisme de Vilà són alguns dels conceptes destacats de l’exposició.
La mostra que ara s’ha inaugurat és la tercera de la Col·lecció Bassat a Mataró, que té en la Nau Gaudí la seu provisional del futur museu que s’ha de construir a la capital del Maresme. A través d’exposicions temporals, Bassat mostra tastets de la seva col·lecció. “En cinc anys haurem vist tota la col·lecció per capítols”, afirma. “És una manera millor d’entendre l’art perquè es fan tastets de l’exquisidesa escollida de cada autor, en lloc de veure-ho tot de cop”, afegeix Bassat.
Durant aquest any i mig en el qual s’ha anat mostrant al públic la Col·lecció Bassat, han passat per la Nau Gaudí de Mataró gairebé 10.000 persones, la major part de les quals provinents de Catalunya i altres zones de l’estat espanyol, però també d’altres països molt diversos d’arreu del món.