Alella s’obre al món del 4 al 14 de setembre per difondre el seu principal actiu: el vi i el territori. Durant 10 dies el poble es converteix en un punt de trobada per a totes aquelles persones que volen tastar els vins de la DO Alella i gaudir de les activitats festives i descobrir el paisatge i el patrimoni singular del poble.
El periodista i escriptor Martí Gironell serà l’encarregat de donar el tret de sortida a la Festa, en una inauguració que s’avança a dijous 5 de setembre. L’acte comptarà amb tots els ingredients: la trepitjada de raïm, la presentació de la pubilla i la benedicció del primer most. Seguidament, i com a novetat, la Festa continua amb degustacions de vi DO Alella i food trucks a l’entorn de l’Hort de la Rectoria i amb les havaneres del grup Port Bo i el rom cremat a la Plaça de l’Ajuntament.
A la Mostra del Vi DO Alella i Gastronomia, que es farà els dies 6, 7 i 8 de setembre, s’unifiquen en un sol tiquet les degustacions de vins, menjar i l’adquisició de la copa, i a més s’estrena una bossa porta copa per facilitar el trasllat i les degustacions. Com l’any passat els set cellers i tres vinyaters que participaran a la Mostra tindran l’oportunitat d’exposar les seves millors etiquetes (els vins premium). Els restaurants anunciaran en el mateix estand els plats preparats per a l’ocasió. Els vins de la DO Alella també seran protagonistes de les propostes de tapes+vi en la qual participen 14 bars i restaurants del municipi dissabte i diumenge a partir de les 10 del matí.
Entre les activitats festives destaquen els concerts (orquestres Pensylvania i Europa, DJ Tropical Riots i el grup d’havaneres Port Bo), els correfocs, la sortida dels trabucaires, la trobada de gegants, la ballada de sardanes, la botifarrada popular i un escape room per a tota la família.
Per a les persones que vulguin aprofundir en el món del vi, el programa ofereix una presentació de vins amb la participació de tots els cellers de la DO Alella, un tast de vins per a joves i tres tastos amb personalitat, dirigits per David Seijas, Montse Velasco i Anna Casabona que es faran els dies 9, 10 i 12 de setembre, i per acabar la verema nocturna del 14 de setembre que tanca el programa d’aquesta edició.
Dimecres 4 setembre
Tallada de raïm i berenar infantil. 18h. Vinya testimonial de Can Magarola. Lliurament de diplomes a les dames d’honor, hereus i pubilla.
Dijous 5 setembre
Inauguració de la Festa de la Verema. 19.30h. Plaça de l’Ajuntament. Pregó a càrrec de l’escriptor i periodista, Martí Gironel; Sortida de les dames d’honor, hereus i pubilla del 2018, acompanyats pels Timbalers del Most i proclamació de la pubilla del 2019; Trepitjada del raïm pels hereus i dames d’honor; Benedicció del primer most; Presentació de la 3a copa poètica del Casal d’Alella.
Inauguració de l’exposició “Mans artesanes d’Alella”. 19.30h. Sala d’entitats de les antigues Escoles Fabra.
Havaneres amb el grup Port Bo. 22h. Plaça de l’Ajuntament. Amb rom cremat preparat per Quico Lluch.
Divendres 6 setembre
Fira de la Festa de la Verema. 18 a 23h. Rambla d’Àngel Guimerà i plaça dels Germans Lleonart. A la fira hi trobareu una àmplia varietat de parades: productes d’alimentació, artesania, articles de bijuteria, roba, decoració…
Inauguració de l’exposició “Som raïm trepitjat”. 20h. Can Manyé. Mostra sorgida a partir dels tallers realitzats ara fa un any entorn de l’obra “Vinyes revelades” del col·lectiu Terra-lab, proposta expositiva de la passada verema. Del 6 de setembre al 17 d’octubre.
Mostra del Vi DO Alella i Gastronomia. 20 a 23h. Hort de la Rectoria, la Porxada i Plaça de l’Ajuntament. Degustacions de vins del territori DO Alella i especialitats gastronòmiques. Venda de complements per al vi de la col·lecció del Casal d’Alella.
Correfoc amb els Diables del Vi d’Alella. 23h. Recorregut: Inici al giratori de Can Sans, Riera Coma Fosca, Empedrat del Marxant, Rambla d’Àngel Guimerà, Riera principal i final a la plaça d’Antoni Pujadas.
Ball amb l’orquestra Pensylvania. 24h. plaça d’Antoni Pujadas.
Dissabte 7 setembre
Fira de la Festa de la Verema. 18 a 23h. Rambla d’Àngel Guimerà i plaça dels Germans Lleonart.
Visites guiades. Lloc de trobada: Oficina de Turisme. 9.15h: Visita guiada al celler Raventós d’Alella; 9.45h Visita guiada al celler Alella Vinícola; 10h: Caminada guiada a Les masies d’Alella, patrimoni cultural, arquitectònic i de paisatge; 10.15h: Visita guiada al Centre Enoturístic i Arqueològic de Vallmora; 10.45h: Visita guiada al celler Quim Batlle.
Tapes + Vi. A partir de les 10h. Vine a tastar la selecció de tapes pensades especialment per degustar amb una copa de vi DO Alella.
The Code (Scape room). 12h. Parc Gaudí. Activitat familiar, intel·ligent i col·laborativa basada en el concepte del Scape Room.
Presentació dels vins DO Alella. 18h. Can Lleonart. A càrrec dels enòlegs dels cellers DO Alella, amb la col·laboració de la revista Papers de Vi i d’estudiants del Grau Superior de Màrqueting i Publicitat amb perfil professional Enològic.
Sardanes. 18h. Plaça d’Antoni Pujadas. Amb la Cobla Principal del Llobregat.
Mostra del Vi DO Alella i Gastronomia. 20 a 23h. Hort de la Rectoria, la Porxada i Plaça de l’Ajuntament. Degustacions de vins del territori DO Alella i especialitats gastronòmiques.
Tast Jove de vins. 22.30h. Can Lleonart. Poseu a prova els vostres coneixements sobre la DO Alella amb un divertit joc de preguntes, preparat per la sommelier alellenca Eli Vidal i els estudiants del Grau Superior de Màrqueting i Publicitat amb perfil professional Enològic que es cursa a l’Institut Alella.
Correfoc infantil. 23h. Amb els Diablons del vi d’Alella acompanyats dels Timbalers del Most d’Alella. Recorregut: Sortida de Can Gaza, Les Heures, Torrent Vallbona, Empedrat del Marxants, Rector Desplà, Balmes, Santa Eulàlia, Serra i Güell, Quatre Torres i final al giratori de Coma Fosca.
Ball amb l’orquestra Europa. 23.30h. Plaça d’Antoni Pujadas.
Dj Tropical Riots. 02.30h. Plaça d’Antoni Pujadas.
Diumenge 8 setembre
Despertada amb els Trabucaires del Vi d’Alella. 8h. Recorregut: Pàrquing de Can Calderó, Les Heures, Torrent Vallbona, Santa Eulàlia, Eduard Serra i Güell, Quatre Torres, Riera Coma Fosca, Ribas, Passeig Germans Aymar i Puig, Riera Coma Fosca, plaça Germans Lleonart, rambla d’Àngel Guimerà i la Plaça de l’Ajuntament.
Botifarrada popular amb el Casal d’Alella. 9h. Plaça de l’Ajuntament. Preu: 6 €.
Fira de la Festa de la Verema. 18 a 23h. Rambla d’Àngel Guimerà i plaça dels Germans Lleonart.
Visites guiades. Lloc de trobada: Oficina de Turisme. 9.30h: Passejada per les alçades de la DO Alella. La Serralada Litoral i algun del seus secrets; 9.15h: Visita guiada al celler Can Roda; 9.45h: Visita guiada al celler Alta Alella Mirgin; 10.15h: Visita guiada al celler Bouquet d’Alella; 10.45h: Visita guiada al celler Roura.
Tapes + Vi. A partir de les 10h. Vine a tastar la selecció de tapes pensades especialment per degustar amb una copa de vi DO Alella.
Cercavila de la Colla de Gegants, Capgrossos, Grallers i Timbalers d’Alella. 12h. Amb la participació dels gegants dels municipis d’Alella, El Masnou, Teià, Sant Julià de Lòria, Centelles, El Prat del LLobregat, Mataró, Dosrius, Castellterçol i Olesa de Montserrat. Recorregut: Passeig de Sant Josep de Calassanç, Les Heures, Torrent Vallbona, Santa Eulàlia, Balmes, Plaça de l’Església, Rector Desplà, Plaça de l’Ajuntament, Empedrat del Marxant, Rambla d’Àngel Guimerà (per la calçada), plaça dels Germans Lleonart, Riera Principal i plaça d’Antoni Pujadas.
Mostra del Vi DO Alella i Gastronomia. 20 a 23h. Hort de la Rectoria, la Porxada i Plaça de l’Ajuntament. Degustacions de vins del territori DO Alella i especialitats gastronòmiques.
Dilluns 9 setembre
Tast amb personalitat… amb David Seijas. 20h. Can Lleonart. Maridatge: Ciència o pseudociència? Places limitades. Preu: 15 €.
Dimarts 10 setembre
Tast amb personalitat… amb Montse Velasco. 20h. Can Lleonart. Dolça Companyia. Places limitades. Preu: 15 €.
Dijous 12 setembre
Tast amb personalitat… amb Anna Casabona. 20h. Can Lleonart. La nit de les Garnatxes. Places limitades. Preu: 15 €.
Dissabte 14 setembre
Verema nocturna. 6h. Masia de Can Magarola. Ens trobarem al celler de Can Magarola, farem un tast i anirem a la vinya a tallar el raïm. En acabar de veremar farem un esmorzar tots plegats.