La Nau Gaudí de Mataró acull l’exposició ‘Art irreductible. Miratges de l’Art brut’

Text: Gemma Ponce
1134

La Nau Gaudí de Mataró és una de les dues seus que acullen l’exposició ‘Art irreductible. Miratges de l’Art Brut’, unes mostres que aborden l’evolució d’un dels fenòmens artístics més importants del segle XX: l’art brut, elaborat per presos i malalts mentals.

L’exposició està fraccionada en dos, entre la Nau Gaudí de Mataró i la presó Model de Barcelona. Les dues parts tenen com a objectiu redefinir el concepte d’art brut, que va arribar a ser una mescla confusa de significats i actualment abasta un nombre gairebé il·limitat de pràctiques artístiques,  com també defensar la integració social dels autors de les obres.

Tot i això, a Barcelona es presenta la vessant més historicista i, en canvi, a Mataró s’hi fa una representació més emocional del discurs que exemplifica l’art brut en cinc intuïcions que són característiques d’aquest: l’espontaneïtat, el primitivisme, la necessitat, les visions i la singularitat. Aquestes estan exemplificades a partit d’un total de setanta obres de la Col·lecció Bassat, algunes mai exposades abans, i d’altres presents al MAB (Museu d’Art Brut) de la Fundació Sant Pere Claver.

Malgrat que es tracta de dues exposicions reversibles, la visió en conjunt s’obté visitant les dues seus, ja que la de la Model resulta més teòrica i la de la Nau Gaudí pràctica, tal com assegura Mery Cuesta, comissària de l’exposició, coneguda per haver treballat prèviament amb l’art brut en una exposició al CaixaForum.

L’acte inaugural de la mostra es va fer el passat 22 de novembre i es podrà visitar fins al 20 de gener. L’exposició de la quarta galeria de La Model, en canvi, s’allargarà fins al 17 de febrer.

 

COMPARTIR