Ruta: Santa Maria de Montnegre

Josep Grau.  MONTALTREK
1005

En el Montnegre, tenim dues ermites principals que determinen uns paratges concrets, són San Martí i Santa Maria de Montnegre; avui anirem fins a conèixer Santa Maria de Montnegre i hi pujarem des de Sant Cebrià de Vallalta.

Sant Cebrià de Vallalta: Poble conegut per les seves dolces maduixes, ha estat envoltat de vinyes en el passat i ha tingut una bòbila. La seva història es remunta a molt antic, ja que degut a la seva orografia, era un nucli aïllat que no tenia accés ni comunicació amb la resta de la comarca, per això va ser el punt escollit per posar-hi el ‘Cuartel General’ de la Inquisició de tot el Maresme, fins el 1714, en què aquesta ja ha decaigut força a la comarca.

Entre 1716 i 1717 quedà obert el lliure accés al territori i comença la fal·lera d’omplir els erms turons amb la preuada vinya; foren els colons de Calella i Canet qui van iniciar aquest procés des de Sant Pol, endinsant-se cap a Sant Cebrià.

Santa Maria de Montnegre: És una petita i bonica ermita que ja s’anomena per primera vegada el 1575, i cada any es celebrava fins recentment un aplec amb ballada de sardanes i missa amb el consegüent àpat posterior, era una festa per a tota la contrada. Durant la guerra Civil espanyola, va quedar completament destruïda, però degut a l’esforç de Francesc Vives, es va anar reconstruint fins que el 2009 es va donar la labor per finalitzada.

Cal dir que la reixa que tanca l’ermita es la autèntica que hi havia abans de ser enderrocada. També té tradició del lloc un roure centenari que hi havia en l’indret i que una tempesta amb forta ventada del gener de l’any 2010 va fer caure. El roure havia estat declarat i catalogat com Arbre Monumental l’any 1990. Ara al seu costat creix un jove roure, tret d’un esqueix de l’antic.

Itinerari: Circular | Durada: 3 h. | Desnivell: 428 m.
Distància: 8,25 Km. | Track Wikiloc: santa maria montnegre des de sant cebria.

COM ANAR-HI?

L’aproximació amb cotxe, la fem des de Sant Cebrià, prenen el carrer del Centre que passa per darrera del restaurant Can Martri i ens enfilem per la carretera de Castellar d’Índies, passem per La Pinassa i el carrer Collserola fins a la Plana d’en Vicentó que girem a Dreta, i continuem fins  l’Avinguda Andalusia (cruïlla amb Avinguda Montilla). Estem a la Urb. Can Domènec, terme de Tordera. En total són uns 4.8 Km.

El més pràctic és seguir el track: “COTXE- Santa Maria Montnegre des de Sant Cebrià” que trobareu a Wikiloc. Ja amb el vehicle aparcat, prenem el carreró que surt entre el mur de la finca i un talús herbat. Pugem uns 30 metres.

Al final del pujador, seguim A ESQUERRA, fins trobar un rial ample que prenem A DRETA. A la propera bifurcació, prenem el pujador que surt A DRETA.

Passats uns 450 metres, en una clariana del camí, prenem el desviament que surt en forta pujada A DRETA, per un camí un xic pedregós i anem pujant, sense deixar-lo fins el final, no fent cas dels desviaments que surten pels dos costats.

Arribats al pla, al final del camí, GIREM A ESQUERRA, i més endavant, passem per una pista que surt a esquerra, que no hem de prendre i en què hi ha un rètol que indica que per LA DRETA. Arribarem a Santa Maria. Fixem-nos en aquest punt, ja que a la tornada serà important.

Seguint la pista, al cap de 600 metres haurem arribat a l’ermita de Santa Maria de Montnegre. Després de contemplar ermita, roure i beure aigua de la font i gaudir de la frondositat de l’entorn, reprenem la tornada pel mateix camí, fins la cruïlla en què hi ha el rètol que diu “Santa Maria i San Martí de Montnegre”.

Ens desviem per la PRIMERA PISTA A DRETA EN FORTA BAIXADA, i la seguim  aprox. uns dos Km. fins a trobar un desviament molt ample A ESQUERRA, fent un ganxo de casi 360º, que hem d’agafar; el camí transcorre un bon tros, paral·lel al que baixàvem però en un nivell inferior i direcció contrària.

El seguim fins al final i haurem tancat el circuit. Hem de continuar, vigilant a la propera cruïlla, deixar la pista i GIRAR A ESQUERRA. Continuem i fem primer ESQUERRA i després DRETA i haurem arribat a on tenim el vehicle esperant-nos.

Per a més comoditat, podeu seguir el track que trobareu a Wikiloc.

Que tingueu una bona sortida!!!

COMPARTIR