Sitges 2023

Jesús Gonzàlez.  www.twitter.com/jesusgonnot
552

A Aquest mes d’octubre s’ha celebrat el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya amb unes xifres de públic espectaculars: en total s’ha arribat, pràcticament, a les 50.000 entrades venudes per 10 dies de projecció. Un rècord de vendes sense precedents. Tenint en compte que és un festival especialitzat des del terror a la ciència ficció passant per tota mena de fantasies, són xifres impressionants.

Aquesta edició s’ha destacat per presentar grans i esperats títols com l’animé El chico y la garza, la darrera producció del ya veterà Hayao Miyazaki autor de cintes com El viaje de Chiriro. El film és una mena de resum de tota la seva carrera que no decebrà als fans de la productora Ghibli però que tampoc aporta noves idees. Directament de la Mostra de Venècia, on es va fer amb el Lleó d’Or a la millor pel·lícula, ens arriba Pobres Criaturas, una cinta realment  estranya sobre el despertar sexual d’una criatura frankensteiniana que interpreta Emma Stone i que dirigeix el sempre interessant Yorgos Lanthimos, realitzador grec de títols inclassificables com Canino i Langosta. El film és una de les apostes pels premis Oscar de l’any vinent.

També opta a la preuada estatueta daurada La sociedad de la nieve, la més recent producció de J.A. Bayona. El film torna a revisitar el tràgic accident d’un avió entre Urugai i Xil·le on els supervivents van haver de viure més de 60 dies aïllats a la neu. Pablo Berger, el responsable de films com Blancanieves o Abracadabra, va presentar una emotiva cinta d’animació: Robot Dreams. Un prodigi d’animació que ens parla de diversitat i amor a través de l’amistat entre en gos i un robot. El cinema espanyol de les plataformes ha estat present amb la projecció dels primers capítols de la segona temporada de 30 monedas  d’Àlex de la Iglesia i Awareness, un producte de sèrie B de Daniel Benmayor.

Abans d’acabar cal esmentar que la guanyadora a la millor pel·lícula fantàstica ha estat Cuando acecha la maldad de l’argentí Demián Rugna. Es tracta d’una cinta situada en un món distòpic on les possessions infernals són una mena de malaltia, un dels temes claus d’aquesta edició que també s’ha encarnat a Late night with the devil. A Sitges 2023 també hem tingut multiversos barrejats travessats per nazis (La teoría de todo), invasions aràcnides (Vermin) i pelis mudes protagonitzades per castors disfressats a l’estil Ninis-Macla (Hundreds of beavers).

COMPARTIR